بیماری های اورولوژی

مردان چه بیماری هایی مبتلا می شوند

بیماری های اورولوژی

مردان چه بیماری هایی مبتلا می شوند

بیماری های مردانه چی هستن وچگونه باید درمان بشوند

  • ۰
  • ۰


علت وجود خون در اسپرم (هماتوسپرمی) چیست؟


هماتوسپرمی (هماتو اسپرمی) به وجود خون در مایع منی یا همان اسپرم در اصطلاح پزشکی گفته می شود. این مشکل ممکن است از یک تغییر رنگ بسیار کم به صورت حاله ای صورتی، تا وجود رگه های قرمز رنگ در اسپرم، متفاوت باشد. از آنجا که وجود رگه های مشخص خون در مایع منی به ندرت رخ می دهد. کمتر پیش می آید که مردان متوجه وجود خون در مایع منی شوند.
هماتوسپرمی یا وجود خون در اسپرم یا مایع منی به چه علت است؟

آیا دیدن خون در منی خطرناک است؟

وجود خون در منی یا خونی شدن کامل منی را هماتواسپرمیا گویند. شایع‌ترین علت خون در منی ، بیوپسی (نمونه برداری) پروستات می‌باشد.اگرچه اغلب به عنوان یک علامت کم اهمیت به آن توجه می‌گردد ولی خون در انزال یا منی در مردانی که به آن مبتلا هستند، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد . این وضعیت بسیار شایع است و دفعات متعددی بدون توجه خاص بیمار پیش می آید.شیوع این بیماری هنوز مشخص نشده است. شایع‌ترین علت خون در منی، بیوپسی (نمونه برداری) پروستات می‌باشد. سرطان، عفونت، آبنورمالیتی یا غیر طبیعی بودن آناتومیکال، سنگ‌ها و التهاب در بسیاری از قسمت‌های سیستم دستگاه ادراری از نیز عوامل وجود خون در منی می‌باشد.

اگر بعد از نزدیکی خون مشاهده کردید، زیاد نگران نشوید، احتمالاً چیز مهمی نیست. وجود خون در منی، چه به صورت رگه و چه به صورت منی قهوه ای رنگ بی خطر است و خودبه خود از بین می رود. این عارضه معمولا خوش خیم است و در بیشتر موارد، علتی برای آن یافت نمی شود، و اگر دلیل آن هم مشخص شود، معمولاً چیز خطرناکی نیست.
به عبارت دیگر، منی خونی تقریباً هیچ گاه اهمیت زیادی ندارد و برخلاف باور عامهٔ مردم نشانهٔ سرطان نیست. یک عفونت جزئی گاهی باعث پیدا شدن خون در منی می شود. در مردان مسن هم گاهی نشانهٔ بزرگی غده پروستات یا دیگر گرفتاری های ادراری است. در بیشتر موارد، منی خونی بعد از سه هفته از بین می رود.

مطلب پیشنهادی


علت وجود خون در منی

علل شایع وجود خون در زمان انزال

در بدن مرد ۲ عضو کوچک در پشت پروستات در عمق لگن وجود دارد که به آن ها کیسه های منی گفته می شود. کیسه های منی محل ذخیره منی تولید شده در بدن مرد می باشند. مثل پروستات، رشد و نگهداری کیسه های منی به شدت وابسته به هورمون مردانه یعنی تستوسترون می باشد.

ابعاد کیسه های منی با سن مرد رابطه دارد و ربطی به تعداد موارد انزال مرد ندارد. طول کیسه های منی ۳ سانتی متر، عرض آن ها ۵/۱ سانتی متر وحجم آن ها حدود ۱۵ میلی لیتر می باشد. مایع منی خونی در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد، در سنین زیر ۴۰۰ سالگی تقریبا همیشه خوش خیم است.وجود خون در منی، آن هم در سنین بالای ۵۰ سال را جدی بگیرید. زیرا این عارضه در این سن می تواند نشانه ای از سرطان پروستات باشد.

علل مشاهده خون در انزال

  • عفونت و التهاب
  • شایع ترین عامل بروز خون در مایع منی، وجود التهاب یا عفونت در یکی از بخش های مسیر عبور منی مانند پروستات، مجرای ادرار، اپیدیدیم و کیسه منی است.
  • بیماری های مقاربتی
  • بیماری های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی محافظت نشده مانند سوزاک یا کلامیدیا و عفونت باکتریایی می توانند از دیگر عوامل وجود خون در منی باشند.
  • عمل جراحی
  • انجام هرگونه عمل جراحی یا معاینه پزشکی مانند نمونه برداری از پروستات، پرتودرمانی و وازکتومی می تواند باعث وجود مقداری خون در منی شود.
  • انسداد مسیر خروج منی
  • اگر در هر قسمت از مسیر عبور منی، مانعی مثل پلیپ یا تومور وجود داشته باشد، به رگ های اطراف آن قسمت فشار وارد شده و خونریزی اتفاق می افتد.
  • بیماری هایی که خون در منی را به همراه می آورند:
  • فشارخون
  • بیماری‌های کبدی
  • لنفوم، آمیلوئیدوز
  • اختلالات انعقادی مثل هموفیلی
  • بیماری‌ پروستات
  • مجرای ادرار
  • بیماری‌های خود کیسه‌های منی
  • عفونت‌ها
  • ضربه به بیضه و آلت تناسلی (در ۲ درصد موارد)
  • عمل جراحی همورویید

چه زمانی دیدن خون در منی خطرناک است و به درمان نیاز دارد؟

  1. چنانچه این بیماری به دفعات در فرد به وجود آمده باشد.
  2. دارای علائم ادراری و هنگام انزال درد وجود داشته باشد.
  3. شانس وجود سرطان در بیمار یا اختلالات انعقادی و یا سایر موارد پزشکی وجود داشته باشد.
  4. عفونت یا التهاب که نیز از علل دیگر و نسبتا شایع این بیماری می‌باشند.
  5. التهاب و یا عفونت در هر کدام از غدد تناسلی یا لوله‌ها (Ducts) که موادی تولید می کنند که باعث حرکت نطفه ها و منی داخل مجرا می شود منجر به دیدن خون در منی می شود.

این غدد عبارتند از:

  • پروستات (غده‌ای است که قسمت زیادی از ترشح منی را تشکیل می‌دهد)
  • مجرا (لوله خروجی ادرار)
  • کیسه‌های منی (که ترشحات منی را با ترشحات خود زیاد می‌کند)
  • از هر ۱۰ نفر مبتلا به خون در منی علت ابتلا به این بیماری در ۴ نفر التهاب یا عفونت غدد تناسلی می‌باشد. از هر ۵ نفر که نمونه‌برداری پروستات می‌شوند، ۴ نفر دچار این بیماری هستند.

علت وجود خون در منی

علائم دیدن خون در منی

۱۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری (خون در منی)، حتما به دلایل ذکر شده نمی‌باشد و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری بعد از یک دوره ۱ یا ۲ ماهه خوب می‌شوند. افراد مبتلا به این بیماری باید به علائم درد و سوزش ادرار، احساس پری مثانه، اشکال در خالی کردن مثانه، انزال دردناک، ترشح مجرا، تب و لرز، توجه خاصی باید صورت‌ گیرد. بیماران مبتلا به این بیماری که قبلا سابقه این بیماری را داشته‌اند و بیماری آن ها طولانی شده، معمولا با علائم تب و لرز، کاهش وزن و درد استخوان همراه مواجه می شوند. در افراد جوان نیازی به انجام هیچ گونه بررسی نمی‌باشد، و بیماری خودبخود بهبود می‌یابد.چند علت دیگر، منی خونی شامل عدم عمل جنسی به مدت طولانی، قطع عمل جنسی به هنگام فعالیت جنسی، عمل جنسی متعدد و فراوان و یا انجام استمناء می‌باشد.

درمان خون در منی

درمان خون در منی ضروری می‌باشد و باید با توجه به علت تشخیص داده شده درمان انجام شود. اگر عفونت سیستم دستگاه ادراری قطعی باشد، درمان دارویی با آنتی بیوتیک ضروری است. اگر به وجود عفونت شک برده شود، اگرچه تایید هم نشود یک دوره دو هفته‌ای آنتی بیوتیک باید تجویز شود. گذاشتن سوند در مجرا، دستکاری مجرا یا درمان علائم ادراری با دستگاه که ممکن است باعث خون در منی شود معمولا بعد از چند هفته خود به خود بهبود می‌یابد.

معمولا در چنین مواردی بعد از ده بار عمل جنسی، بیماری هماتواسپرمیا بهبود می‌یابد.بیماری‌های زمینه‌ای در فرد که باعث انزال خونی می‌شود، باید قبل از درمان اصلی درمان شوند.در بسیاری از بیماران که پاسخ خوبی به درمان داده اند، نیازی به پیگیری بیماری وجود ندارد. در بیمارانی که هماتواسپرمیا عود کند یا بیماری طولانی شود و یا همراه با علائم باشد و علت بیماری مشخص نشده باشد، پیگیری بیمار به مدت سه تا شش ماه برای بررسی مجدد علائم الزامی است.

علت وجود خون در منی

درمان منی خونی با دارو

برخی از پزشکان هماتوسپرمی مزمن را با داروهایی مانند فیناستراید یا دوتاستراید درمان می‌کنند، گرچه تا به حالا هیچ کارآزمایی بالینی موثر بودن این داروها را برای هماتوسپرمی ثابت نکرده است. برخی پزشکان با شک به وجود التهاب پروستات بی‌علامت آنتی‌ بیوتیک برای بیمار تجویز می‌کنند.

تجویز آزمایش کاندوم توسط پزشک

همچنین چون احتمال دارد که خونی که در اسپرم شما دیده می‌شود، از همسرتان منشأ گرفته باشد، دکتر ممکن است «آزمایش کاندوم» را تجویز کند، به این ترتیب که شما درون یک کاندوم انزال کنید و بعد منی از لحاظ وجود خون مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه در مورد زمان انجام آزمایش خونی «آنتی‌ژن اختصاصی پروستات» (PSA) – آزمایشی برای کشف زودرس سرطان پروستات – و اصولا انجام دادن یا ندادن آن در یک مرد سالم اتفاق نظر وجود ندارد، پزشک همیشه این آزمایش را برای فرد مبتلا به هماتوسپرمی تجویز نمی‌کند.

  • ۹۸/۰۵/۰۵
  • فاطمه جلالی

نظرات (۱)

 

چه سایت فوق العاده قشنگ و زیبایی داری

راستی من یه وبسایت جدید ساختم خوشحال میشم سر بزنید

منتظر حضور شما هستم

نظر یادتان نرود!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی